Community. Intelligence. Development.

Proiecte in implementare

Nov 24, 2020

De ce competențele, și nu diplomele, vor modela viitorul muncii



 

 

De ce competențele, și nu diplomele, vor modela viitorul muncii

 

 

[Traducere (engleză-română)]

Autor: Ravi Kumar S., Steve George

 

  • Natura muncii și a carierelor se schimbă rapid - și în viitor, competențele potrivite vor fi apreciate mai mult decât doar calificările academice.
  • Încetinirea data de COVID-19 oferă angajatorilor posibilitatea de a-și remodela practicile de angajare în jurul acestei paradigme schimbătoare.
  • Cât de bine își pot schimba mentalitatea companiile, va ajuta la definirea performanței lor viitoare.

 

De generații, ne-am petrecut prima treime din viață dobândind diplomele de studii de care avem nevoie pentru a găsi un loc de muncă. Aceste diplome sunt ștampilele de pe pașapoartele noastre profesionale care au pregătit calea pentru restul de două treimi din călătoria noastră. Aceasta implică faptul că natura muncii noastre, împreună cu abilitățile și cunoștințele necesare pentru a o îndeplini, rămân neschimbate pentru o viață - ceea ce, desigur, nu mai este adevărat. În timp ce părinții noștri au deținut probabil un singur loc de muncă pe viață, majoritatea dintre noi au avut mai multe - și nu doar locuri de muncă, ci și cariere. Copiii noștri se pot aștepta să aibă multe locuri de muncă și cariere pe parcursul vieții lor profesionale - poate chiar în același timp, odată cu maturizarea economiei de tip gig (angajări pe termen scurt/determinat).

 

În mod clar, viitorul muncii nu va fi legat de diplomele universitare; va fi vorba despre competențele de la locul de muncă. Acum avem ocazia de a-i orienta pe cei fără studii superioare către cariere de succes și de a crește diversitatea în rândul forței noastre de muncă.

 

Potrivit Forumului Economic Mondial, peste 1 miliard de locuri de muncă, aproape o treime din totalul locurilor de muncă din întreaga lume, vor fi probabil transformate de tehnologie în următorul deceniu. Vedem deja acest lucru. Gândiți-vă la personalul de service de la restaurantul dvs. preferat care vă preluează comanda pe o tabletă conectată la un sistem central de procesare a comenzilor înapoi în bucătărie. Tableta trebuie să funcționeze fără probleme pentru ca restaurantul să funcționeze fără probleme. Gândiți-vă la aplicațiile pe care le folosiți pentru a face cumpărături, pentru a urmări comenzile și pur și simplu pentru a fi informați. Magazinul trebuie să le mențină în funcțiune la orice oră, zi de zi, pe tot parcursul anului. Și pentru că fiecare dintre aceste magazine colectează și menține datele clienților pe care le studiază pentru tendințe - au nevoie de analiști de date. De asemenea, trebuie să securizeze aceste date, ceea ce înseamnă că, prin urmare, trebuie să deruleze operațiuni de securitate cibernetică.

 

În aceste situații și în alte situații similare, oamenii sunt forța organizatoare, asigurându-se că tehnologia funcționează așa cum vrem noi. Acest lucru înseamnă o creștere rapidă și fără precedent a noilor tipuri de locuri de muncă digitale. Conform raportului Forumul Jobs of Tomorrow, va exista un aflux rapid de roluri în fruntea economiei datelor și AI, precum și noi roluri în inginerie, cloud computing și dezvoltarea produselor. Aceste locuri de muncă au nevoie de talente cu abilități relevante și, în mod important, aceste abilități pot fi învățate chiar și de cei fără studii universitare.

 

Recesiunea generată de COVID-19 ne oferă suficiente motive să acționăm la scară și să acționăm acum. Deși focarul a avut un impact negativ, am văzut o corelație între ratele de șomaj și nivelul de educație. De exemplu, în SUA, scăderea ocupării forței de muncă din februarie până în mai a variat de la 6% în rândul lucrătorilor cu diplomă de licență sau mai mare la 21% în rândul lucrătorilor fără diplomă de liceu […]. Lucrătorii cu studii universitare sau studii superioare au, de asemenea, mult mai multe șanse să aibă opțiunea de a lucra la distanță în comparație cu absolvenții de liceu care nu au mers la facultate.

[…]

Cu toate acestea, dacă ne concentrăm atenția de la diplome la competențe, vom încuraja o forță de muncă mai mare, care să reprezinte diversitatea populațiilor noastre și va ajuta la eliminarea oportunităților prea familiare și a decalajelor de ocupare. Acest lucru va însemna tranziția la o educație permanentă bazată pe competențe și o infrastructură de ocupare a forței de muncă, care nu cuprind doar acreditări și certificare, ci aptitudinea pentru muncă și ocuparea forței de muncă ca rezultate.

 

În ultimii ani, mai multe companii - inclusiv EY, Google și IBM - au îmbrățișat acest tip de gândire și au sporit angajările din grupuri de talente alternative. Mai mulți investesc în învățarea continuă a forței de muncă.

 

Alții, cum ar fi Infosys, în urma COVID-19, au reunit un consorțiu de parteneri pe o platformă online gratuită, pentru a oferi oportunități de formare profesională și ucenicie în căutarea unui loc de muncă și pentru a le conecta cu angajatorii care le oferă noi fluxuri de muncă și căi de carieră.

 

Interesant este că viitorul muncii nu va fi doar despre competențele hard; va fi vorba despre abilități de muncă holistice. Când vine vorba de competențe, angajatorii caută mai mult decât abilități orientate spre sarcini sau tehnice. Companiile doresc oameni cu un ochi pentru detalii, abilități creative de rezolvare a problemelor, o mentalitate colaborativă și o capacitate de a face față ambiguității și complexității. Și acestea sunt abilități care pot fi învățate, adesea prin programe de ucenicie. De fapt, raportul Forumului Jobs of Tomorrow a constatat că profesiile emergente reflectă importanța continuă a interacțiunii umane în noua economie, dând naștere unei cereri mai mari de roluri în avangarda oamenilor și a culturii.

[…]

Pe măsură ce liniile se estompează între rolurile de afaceri convenționale și funcțiile tehnologice, există o reuniune de sarcini digitale și umane abordate cel mai bine de oameni cu o mentalitate mai largă și mai holistică. În mod tradițional, am văzut această perspectivă în contextul talentelor cu pregătire în arte liberale. Adesea priviți ca generaliști, în comparație cu angajații cu pregătire în domenii tehnice sau STEM, lărgimea lor de expunere le oferă adesea un avantaj distinct. Cei calificați în artele liberale sunt, de asemenea, în măsură să învețe multe subiecte noi și disparate - un alt plus într-o epocă care necesită învățare pe tot parcursul vieții.

 

Fiecare lider de afaceri va fi de acord că găsirea nu numai a persoanelor potrivite, ci și a persoanelor cu abilitățile și mentalitatea potrivite, este o provocare serioasă pentru întreprinderi. Folosirea unei diplome de patru ani pentru angajabilitate înseamnă a te baza pe talent cu abilități potențial redundante, mai degrabă decât pe cursanții pe tot parcursul vieții cu abilități mereu relevante. Ne doare și pe noi toți - pentru că actuala noastră dependență excesivă de diplomele înstrăinează și mai mult persoanele deja vulnerabile aflate în căutare de locuri de muncă.

Cantitatea de muncă pe care o depunem pentru a ne schimba mentalitatea în ceea ce privește talentul și abordarea angajării astăzi va determina cât de departe vom ajunge împreună.

 

Disclaimer: Această publicație conține informații sub formă de rezumat și, prin urmare, este destinată doar îndrumării generale. Nu este destinat să înlocuiască cercetarea detaliată sau exercitarea judecății profesionale. Firmele membre ale organizației globale EY nu pot accepta răspunderea pentru pierderi pentru nicio persoană care se bazează pe acest articol.

Limba romana: Alexandra Dorin

Pentru articolul original accesați:

https://www.weforum.org/agenda/2020/09/reckoning-for-skills/(link is external)  

 

Sursa: https://epale.ec.europa.eu/ro/blog/de-ce-competentele-si-nu-diplomele-vor-modela-viitorul-muncii

 

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

Back to Top